Vloeken en bidden om een nieuwe aarde
Jaar van uitgifte 2010
Nur1 686
Nur2 704
Reeks naam Passage Reeks
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze geb
Bladzijdes 439+xvi
Reeks nummer 37
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'Biograaf De Jongh schildert een interessant panorama van de zich als progressief aandienende theologie na 1945. [...] De lezer die in deze academische biografie een zakelijk en beargumenteerd debat verwacht kan zich slechts verbazen over de selectie van bronnen. De manier waarop Ter Schegget de wereld bekeek is het onderwerp.' [...] Voor de nagedachtenis van Bert ter Schegget heeft De Jongh een piëteitvol monument opgericht. De beschrijving van diens ideeën nodigt uit tot tegenspraak.' Gert van Klinken in: BMGN 126 (2011) 3; ‘Mooi van dit boek over Ter Schegget is dat het mensen die onbekend zijn met zijn werk, aanzet tot het lezen van Ter Schegget. En de anderen tot het herlezen ervan. Opdat er weer eens wat steviger gevloekt en gebeden wordt om een nieuwe aarde.’ Alex van Ligten in: Nieuwe Liefde, Magazine voor cultuur, religie en politiek 1 (2011) 2, p. 63; 'Bert ter Schegget (1927-2001) behoorde niet tot het type mens dat zijn best doet aardig gevonden te worden. Hij was een begaafd ruziemaker en leed niet aan twijfel over het eigen gelijk. Maar hij kon ook luisteren, bemoedigen en inspireren. [...] Voor de één een ruziemakende salonsocialist en een gevaar voor de kerk. Voor de ander een begenadigd ziener die de kerk, of liever nog de gemeente, onvermoeibaar herinnerde aan haar enige bestaansrecht: inzet voor een rechtvaardiger wereld. [...] Ondanks pogingen het conflict waardig en bestuurlijk wijs op te lossen, werd de strijd meestentijds zo bot en liefdeloos gevoerd dat geleidelijk aan ieder die er zich mee inliet onder de modder kwam te zitten. [...] Zo is Ter Scheggets biografie óók een ontluisterend portret van een gepolariseerde kerk [...]' Jan Greven in: Trouw, 16-11-10, p. 28; 'Gijsbertus Hendrikus (Bert) ter Schegget was zo ongeveer de meest omstreden theoloog in de Nederlandse Hervormde Kerk in de naoorlogse jaren. [...] Wie het allemaal nog eens terug wil lezen, kan terecht in de fraaie biografie die dr. E.D.J. de Jongh over Ter Schegget schreef. [...] Na het lezen van de biografie houd ik vragen inzake de theologie van Ter Schegget, vooral ook gezien zijn theologisch referentiekader. Zelden zal een theoloog zich echter zo van twee kanten hebben laten zien als hij. Een revolutietheoloog en een innerlijk zuchtend theoloog. Beide posities komen in deze biografie helder voor het voetlicht. Daarbij komt in deze biografie ook een tijdsbeeld, gekenmerkt door heftige polarisatie, tot leven. [...] Dit en veel meer is beschreven in de biografie. Neem en lees!' Dr. ir. J. van der Graaf in: Reformatorisch Dagblad, 09-12-10; 'De mens Bert ter Schegget past nauwelijks binnen de spanwijdte van de beeldvorming die hem tijdens en na zijn leven te deel gevallen is. [...] ik had gehoopt dat een biografie van deze door mij bewonderde theoloog me verder zou helpen hem ook als mens te begrijpen. [...]  Die biografie is er nu, maar ik moet bekennen dat ik er niet veel wijzer van word. Voorbeeldig is de manier waarop de auteur de details van leven en werken van Ter Schegget heeft opgediept en uiteengezet, maar de details ontnemen het zicht op hoe al die lijnen in deze ene man samenkomen. [...] Zo blijft het geheim van deze mens intact en rest een niet oninteressant tijdsbeeld, dat echter stilistisch matig is verwoord en kopje-onder gaat in details die elders al overvloedig te vinden zijn.'  Willem van der Meiden in: VolZin, 10 (2011) 1, p. 34; 'Om wie Ter Schegget was en wat hij voorstond in herinnering te roepen, schreef de socioloog dr. E.D.J. de Jongh zijn levensverhaal met als ondertitel De dagen van Bert ter Schegget. Dat "dagen van" is terecht, omdat het boek in feite veel meer beschrijft dan alleen de wederwaardigheden van de hoofdpersoon. Er wordt in den brede een tijdsbeeld geschetst over wat zich afspeelde in hervormd Nederland. Voor mensen als ondergetekende, die een groot deel van die veertig jaar bewust meemaakte, is het lezen van de biografie daardoor een feest der herkenning. [...] Voor (kerk)historisch geïnteresseerden en voor mensen die zich verwant voelen met Ter Schegget is het boek van begin tot eind interessant en informatief, maar voor mensen die de theologie van Ter Schegget willen doorgronden is het soms iets te breedsprakig en te rommelig. [...] Duidelijk is dat De Jongh een enorme prestatie heeft geleverd door ontelbare gesprekken te voeren en het grote archief aan brieven te verwerken. Ik ben hem heel dankbaar voor het monument dat hij met deze biografie heeft opgericht voor een ook voor mij dierbare voorganger, Bert ter Schegget.' Dini Stavenga-Van der Waals in: Friesch Dagblad 27-04-11, p. 2; 'Het mooie van een biografie is dat allerlei details gememoreerd worden die anders onbekend zouden blijven. Hierbij denk ik onder andere aan de briefwisseling van Ter Schegget met een kleindochter. Los van de inhoud is het ontroerend hoe er contact is tussen een geleerde man met zijn kleinkind.' Ds. J.H. Lammers in: Protestants Nederland 77 (2011) 3, p. 75; 'Want de grondtoon van het boek – en dat is wat mij betreft volkomen terecht – is dat van een grote warmte en sympathie voor de persoon en de theologisch-maatschappelijke positie van Ter Schegget. […] zijn merkwaardige weg naar het hoogleraarschap. Bijna een kwart van het boek wordt in beslag genomen door de – soms ronduit onverkwikkelijke – situaties welke Ter Schegget meemaakte op die lange weg […]. Ook hier geldt dat De Jongh, voor zover ik zien kan, de verschillende posities van Ter Scheggets opponenten fair weergeeft. Dat maakt dit overzicht van deze lijdensweg ook na alle inmiddels verlopen tijd des te schokkender. […] De Jonghs sympathie voor Ter Schegget heeft gelukkig niet betekend dat hij kritieklooos te werk ging: aandacht is er ook voor zijn moeilijke kanten, de keerzijde van zijn gedrevenheid. Voor mij bevestigde de lezing van dit indrukwekkende en fraai uitgegeven boek het besef hoezeer iemands theologie met diens biografie verwezen is.’ Taco Noorman in: In de Waagschaal 40 (2011) 10, p. 305-307; ‘Het probleem van deze biografie blijkt vooral uit “de zaak Ter Schegget”, die wordt “gepasseerd”  bij benoemingen tot hoogleraar. Er gaat geen document, feit of visie onvermeld voorbij, maar tot een verhelderend inzicht komt het niet. […] De theologie van Ter Schegget wordt in dit boek maar beperkt duidelijk. […] Er resteert een zeer nauwgezette levensbeschrijving.’ Rick Benjamins in: Nederlands Theologisch Tijdschrift 65 (2011) 3, p. 254; ‘[…] de uitgave mag er zijn, alles is keurig verzorgd; uitvoerig worden de dagen van Ter Schegget geschetst, secuur als met de precisie van een Zwitsers uurwerk. […] Hierboven benoemde ik de biografie met het beeld van de caleidoscoop: de kijker die de veelkleurigheid van bewegingen laat zien. En daar ligt nu voor mij het probleem. Al lezende kwam bij mij het gevoel op dat de tonen, kleurstellingen, letterlijke stemmen van anderen in de biografie de boventoon voeren ten koste van Ter Scheggets stem zelf. Ook al heeft De Jongh in het voorwoord aangegeven dat dit boek geen theologische vakstudie is geworden omdat in dat vaarwater zijn bootje niet sterk genoeg zou zijn geweest, het lijkt mij toch onontkoombaar dat we het verhaal van Ter Schegget niet anders dan als theologisch verhaal kunnen verstaan. […] De biografie zet ons opnieuw aan om Ter Scheggets rol in de theologie de doordenken, een welkome zaak.’ Marino Camarasa in: Ophef 17 (2011) 1; ‘Via leven en werk van Ter Schegget krijgen we zo een boeiende inkijk in de geschiedenis van de maatschappijkritische theologie en bewegingen die daarvan dragers waren zoals de Amsterdamse Studentenekklesia van pater Van Kilsdonk (aan wiens nagedachtenis dit boek is opgedragen) en Huub Oosterhuis en Septuagint. […] Het is een wijze zelfbeperking geweest dat de auteur vooral een historische studie heeft willen schrijven die de nodige theologie bevat maar geen dogmatisch-ethische analyse van het werk van Ter Schegget. Ook na dit omvangrijke werk staat deze opgave nog uit.’ Herman Noordegraaf in: Vredesspiraal maart 2011, p. 5; ‘Dick de Jongh uit Borne schreef een gedegen biografie over hem. Marxist, atheïst, “rood”, links, dwars en drammerig, de hervormde predikant en theoloog Bert ter Schegget (1927-2001) werd vaak voor van alles en nog wat uitgemaakt. […] De biografie over Ter Schegget gaf De Jongh een bijzonder treffende titel mee: Vloeken en bidden om een nieuwe aarde.’ Theo Krabbe in: Twentsche Courant Tubantia 29-01-2011. Zie ook de artikelen over Ter Schegget naar aanleiding van de verschijning van De Jonghs biografie: Dick Schinkelshoek, 'Een vloek en een zucht'. In: Nederlands Dagblad/Gulliver 10-12-2010, p. 4-5; Klaas van der Zwaag, 'De stoelendans rond prof. Ter Schegget'. In: Reformatorisch Dagblad 4-11-10, p. 2.

Vloeken en bidden om een nieuwe aarde is genomineerd voor de Boerhaave Biografie Prijs 2012.

Vloeken en bidden om een nieuwe aarde

E.D.J. de Jongh | 9789087041939
39,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

De dagen van Bert ter Schegget.
 

 

De hoofdpersoon van deze biografie, de hervormde theoloog G.H. ter Schegget (1927-2001), had vanwege zijn loopbaan en zijn theologische en maatschappelijke opvattingen een veelbesproken leven. Zijn ervaringen als predikant met de armoede in Venezuela leidden tot een proefschrift waarin hij op bijbelse gronden pleitte voor revolutionaire veranderingen in denken en doen. Het riep verzet én bijval op. Na terugkeer in Nederland was Ter Schegget achtereenvolgens predikant in Berlijn en Varese, docent ethiek en filosofie aan een HBO-instelling in Driebergen en verbonden aan de theologische faculteit van de Leidse universiteit, als kerkelijk hoogleraar ethiek. Hij was al vaker voorgedragen als hoogleraar, maar als gevolg van kerkelijke inmenging niet benoemd. Ter Schegget schreef een groot aantal boeken over maatschappelijke en bijbelse onderwerpen en was bij vele instanties en organisaties betrokken. Kenmerkend voor zijn optreden was zijn opvatting: er is altijd ook een andere kant.   

Genomineerd (shortlist) voor de Boerhaave Biografie Prijs 2012.