
Jaar van uitgifte | 2019 |
Nur1 | 696 |
Nur2 | 697 |
Reeks naam | Holland |
Status | leverbaar |
Taal | Nederlands |
Bindwijze | gebrocheerd in slap omslag |
Bladzijdes | 48 |
Redactie | Arjan Nobel e.a. |
Extra | geïllustreerd (kleur) |
Reeks nummer | 51 (2019) 3 |
Plaats van uitgave | Hilversum |
Druk | 1 |
Inhoud: REDACTIONEEL, Dat zaakje stinkt! RONALD KROEZE, Hoe Hollandse bedrijven hun geschiedenis (ook kunnen) schrijven KARIN LURVINK, Schimmige Hollandse verzekeringen. Slavenverzekeringen in de 18e eeuw MICHEL VAN DUIJNEN, Geweldig Hollands. Geweld als thema in het laat 17de-eeuwse werk van Jan Luyken en Romeyn de Hooghe HOLLAND BLOC: Tijdingen: ROOS VAN OOSTEN/SANNE MUURLING, Smelly business. De clustering en concentratie van vieze en stinkende beroepen in Leiden in 1581 Topstuk: MARK PONTE, Bloed voor de suikerindustrie Column: VALIKA SMEULDERS, Helden in het schimmige slavernijverleden Uithoek: MARION PLUSKOTA, Drie en een halve stap Signalementen Over de auteurs
Deel dit artikel op:
Schimmige zaken in Holland
9789070403805Beschrijving
Holland, Historisch Tijdschrift 51 (2019) 3.
Het economische succes van het gewest Holland kent keerzijdes. Voor deze schaduwkanten is de laatste jaren steeds meer wetenschappelijke en maatschappelijke aandacht. Zo ontstond recent ophef over de inzet van Heineken van promotiemeisjes om hun bier in het buitenland aan de man te brengen, wat allerlei kwalijke effecten had. Ook bleek een aantal Hollandse banken en verzekeraars betrokken te zijn geweest bij slavernij. In officiële bedrijfsgeschiedenissen gaat het meestal alleen over de successen uit het (recente) verleden. In dit themanummer wordt de Hollandse bedrijfsgeschiedenis van Heineken in een breder internationaal perspectief geplaatst, niet alleen op het gebied van de (verzwegen) schimmige kanten, maar ook wat betreft de constructie en het gebruik van geschiedenis. In de andere bijdragen worden uiteenlopende historische voorbeelden van 'schimmige' praktijken van Hollandse ondernemers behandeld: zaken waar men op verdiende, maar die vanuit hedendaags perspectief onethisch, gewelddadig, taboe, vies of illegaal zijn.