De Amsterdamse Schouwburg als politiek strijdtoneel
Jaar van uitgifte 2019
Nur1 697
Nur2 676
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze paperback
Bladzijdes 336
Extra geïllustreerd
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'Een speciaal woord van lof verdient [...] de repertoireanalyse die is uitgevoerd ten behoeve van hoofdstuk 2, waarvan de weerslag ook te vinden is in de acht bijlagen bij het proefschrift.' Ivo Nieuwenhuis in: Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman 42 (2019) 2, p. 87-89; 'In de gepolariseerde jaren 1780-1787 leidden enkele treurspelen tot heftige reacties van de toeschouwers. Het Romeins-republikeinse toneelstuk Brutus Claudius Civilis werd een politiek pamflet voor de opstandige patriottenbeweging. Er ontstond rumier, maar tot een revolutie - zoals in Brussel in 1830 - leidde het allemaal niet.' Maarten Hell in: Ons Amsterdam 71 (2019) 11, p. 44. Ook gesignaleerd in: Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman 42 (2019) 2, p. 182.

De Amsterdamse Schouwburg als politiek strijdtoneel

Amber Oomen-Delhaye | 9789087047702
35,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Theater, opinievorming en de (r)evolutie van Romeinse helden (1780-1801).
 

 

Opvoeringen van het Romeins-republikeinse treurspel Brutus leidden in 1783 tot felle reacties bij het publiek. Zij betrokken de inhoud op de actuele politieke ontwikkelingen. Ook in de maanden erna was het regelmatig raak. In haar boek analyseert Amber Oomen-Delhaye de wijze waarop politiek en theater eind achttiende eeuw steeds meer verweven raakten. Het theater werd een politiek strijdtoneel waar de (r)evolutie van politieke begrippen als vrijheid, gelijkheid en volk op het toneel zichtbaar werden gemaakt. De groeiende opiniërende functie van de Amsterdamse Schouwburg is terug te zien in de rol die bestuur, publiek en toneelspelers voor zichzelf opeisten. Anderzijds functioneerde de politieke arena als theatrale wereld. Burgers tooiden zich met een Brutus-pruik om hun republikeinse gezindheid te tonen. Personages uit Romeins-republikeinse treurspelen zoals Lucius Junius Brutus, Marcus Junius Brutus, Nero, Cato en Caesar werden in het politiek-maatschappelijke debat ingezet als rolmodellen of negatieve exempla.