In de ban van het beeld
Jaar van uitgifte 1998
Nur1 680
Nur2 654
Reeks naam Amsterdamse Historische Reeks GS
Status uitverkocht
Taal Nederlands
Auteur(s) Dedalo Carasso
Bindwijze geb
Bladzijdes 296
Redactie Carry Lakerveld e.a.
Reeks nummer 24
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

Inhoud: Prof.dr. M.C. BRANDS, Woord vooraf   I Kunst en kunstenaars: Biografie Fred Carasso   Jeugdjaren in de kunstenaarsflats in de Zomerdijkstraat   Beelden, beeldhouwers en bezettingstijd. Naar aanleiding van een boek over oorlogsmonumenten   Het monument voor de natie. Het ontstaan van het Nationaal Monument op de Dam   Oorlog. De ontstaansgeschiedenis van een schilderij   Gesprek met Chris van Voorst   II De zeventiende-eeuwse schilderkunst in historisch perspectief: De schilderkunst en de natie. Beschouwingen over de beeldvorming ten aanzien van de zeventiende-eeuwse Noord-Nederlandse schilderkunst, circa 1675-1875   Houbrakens Groote Schouburgh. Enkele beschouwingen over de invloed van de Groote Schouburgh op ons beeld van de Noord-Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw   Duitse en Franse denkers over de zeventiende-eeuwse Hollandse schilderkunst, ca 1775-1860   Idem ardor agit. De schilder Joannes van Dreght en zijn leerling Willem Bilderdijk   Willem Bilderdijk over de schilderkunst   III Het Historisch Museum, Amsterdam en Abcoude: Het historisch museum: Clio te kijk   De stad achter het beeld   Op weg naar het begin Aeneis, Divisiekroniek en Gysbreght   De schrijfkunst van drie generaties Grevenstuk   Een schoolstrijd in de jaren vijftig   'T Nut van 't Algemeen te Abcoude   Bibliografie, samengesteld door Nel Klaversma

In de ban van het beeld

Dedalo Carasso | 9065506063
39,
Niet op voorraad in de webshop
Niet op voorraad
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Opstellen over geschiedenis en kunst.
 

 

De historicus Dedalo Carasso (1940-1995) was een veelzijdig mens. Hij beschikte over een grensoverschrijdende kennis op de raakvlakken van geschiedenis en kunst. Dit blijkt uit zijn geschriften, met name uit de studies over de beeldvorming van de Hollandse schilderkunst van de zeventiende eeuw. De liefde voor de beeldende kunst had hij van huis uit meegekregen, in het atelier van zijn vader, de beeldhouwer Federico Carasso. Als conservator van het Amsterdams Historisch Museum heeft hij vele verrassende tentoonstellingen gemaakt. In een van zijn laatste artikelen beschreef hij het ideale historisch museum. In zijn museale en lokale geschriften (over Abcoude en omgeving) komt zijn vermogen om een groot publiek te bereiken duidelijk uit. De studies en lezingen in deze bundel tonen Carasso's veelzijdigheid, zijn belezenheid, maar bovenal zijn liefde voor zijn vak en voor zijn omgeving.